Prodej nemovitosti není zrovna jednoduchý úkol. Celý proces prodeje se skládá ze spousty úkonů a spousty více či méně důležitých rozhodnutí, která ovlivní výsledek, tedy zda prodej bude uskutečněn podle vašich představ, finančních i časových.
Sepsali jsme proto seznam chyb, kterých se lidé při prodeji často dopouští a je dobré se jim vyhnout.
Když se svěříte známému s plánem prodeje nemovitosti, jistě si neodpustí dobře míněnou radu. Jedná se však většinou o laický pohled, a proto byste na něj neměli příliš dávat. Jestli potřebujete poradit, doporučujeme se sejít s někým, kdo má již za sebou úspěšné prodeje a zná proces prodeje nemovitosti podrobněji, včetně možných úskalí.
Rozhodli jste se, že svou nemovitost prodáte sami bez asistence realitní kanceláře? Pak byste možná měli zmírnit svá očekávání. Podáním inzerátů na adekvátní webové portály to nekončí a většinou to vede pouze ke kontaktování různých realitních makléřů, kteří tento typ inzerátů využívají jako kontakt na potenciální klienty. Výsledkem mohou být pouze telefonáty makléřů a malý zájem skutečných zájemců o nákup nemovitosti.
Stanovit ideální cenu je těžká disciplína. Pokud zvolíte příliš nízkou cenu, proděláte nemalé peníze, a naopak vysoká cena a její následné snižování může na potenciální kupce dělat špatný dojem. Ideální taktikou není ani určování ceny podle inzerátů, které jsou vaší nemovitosti podobné, často totiž nevíme, co vše se do tvorby ceny promítá.
I když se může zdát výhodné spolupracovat na prodeji s více makléři, opak je pravdou. Případný zájemce by mohl využít této situace ve svůj prospěch a tlačit na nižší cenu u všech makléřů, což povede k prodělání na vaší straně. Podepsáním exkluzivní smlouvy se sice zavážete jednomu makléři, ten ale investuje vyšší finance do inzerce pro rychlý prodej a peníze od kupců budou brzy na dohled.
Jestli chcete svou nemovitost rychle a úspěšně prodat, je důležité nabízet ji na těch správných místech. Možnosti k inzerování jsou však omezené, proto je nutné zvolit co nejvíce variant. Prodeji mohou pomoci nejen weby s realitami, ale i sociální sítě.
Našli jste potenciálního kupce? Skvěle! Ukažte mu nemovitost v její nejlepší podobě. Udělat skvělý dojem, vše dobře odprezentovat a vyjednat tu nejvyšší cenu se zájemci není vůbec jednoduché, proto je velmi podstatná příprava. Aby prohlídka měla požadovaný efekt, využít můžete i prvky home stagingu, první dojem totiž uděláte pouze jednou.
V dnešní době, kdy nám bývá internet v mnohém tím nejdůležitějším rádcem, máme sklony vše konzultovat s technologiemi. Kupní smlouva, obzvláště ta týkající se prodeje nemovitosti, musí postihnout spoustu různých eventualit a ošetřit prodej komplexně. Je třeba mít na paměti, že každá nemovitost je originální, a proto je potřeba každou smlouvu přizpůsobit na míru konkrétní situaci. Neponechejte nic náhodě a na všechny potřebné dokumenty najměte právníka - jen ten zaručí, že budete dostatečně chráněni. Náklady na takového právníka sice nejsou malé, nicméně mohou vás uchránit od nejednoho pochybení, starostí i finančních ztrát.
I když prodej nemovitosti není snadný a může působit velké množství stresu, určitě jej zvládnete. Pokud se na něj sami necítíte, doporučujeme využít služeb odborníků, kteří vám budou krýt záda v každé fázi celého procesu.